- ראשי
- ספרות
- ביקורת הספרות
- הקומדיה דל'ארטה מארלקינו עד ימינו
הקומדיה דל'ארטה מארלקינו עד ימינו
יעקב משען מונטפיורי
במשך יותר ממאתיים שנה, מאז קבעו יצירותיו של מולייר את המופת הקלסי, היתה הקומדיה דל'ארטה נחותה ושכוחה. היחס הזה אינו מוצדק בשום פנים.
המחקר הזה מבקש לתרום את חלקו ליוזמה שהחלה כמעט בכל מקום באירופה למן המאה שעברה, לתת לקומדיה דל'ארטה את הכבוד שהיא ראויה לו. מטרתו של החיבור כפולה: להציע מחקר מקורי מתוך זיקה להתפתחויות האחרונות בביקורת; למלא חלל בנוף התרבותי הישראלי.
אמנות זו, שנולדה בוונציה במחצית השנייה של המאה הט"ז, נפוצה עד מהרה באירופה כולה, והפליאה להפיח בה רוח חיים. דעיכתה היתה בשלהי המאה הי"ח.
במחקר הזה בודק המחבר, זו אחר זו, את ההנחות בדבר מקורו של הז'אנר, את הדמויות השונות, את תולדות הלהקות העיקריות, ואת היבטי הטכניקה, ובייחוד את האלתור, שבו התייחד ונודע הז'אנר הזה. בחלק החמישי של הספר נבדק לפרטיו גורלה של הקומדיה דל'ארטה בכמה מארצות אירופה, ובייחוד בצרפת, שבה מצא לו הז'אנר מולדת שנייה.
בדברי הסיכום יוחד העיון להשפעה של הקומדיה דל'ארטה על האמנות ועל המחשבה של העת החדשה, השפעה שעל שיעור גודלה מעידים שני פרסי נובל שהוענקו ללואיג'י פּירַנדלו ולדַריו פו.
יעקב משען-מונטפיורי ייחד את הקריירה המדעית והפדגוגית שלו (האוניברסיטה של ניס, האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת בר-אילן) להפצת תרבות איטליה, בפני עצמה ובזיקתה לתרבות צרפת. הוא מחברם של ספרים ומאמרים רבים שיוחדו לתאטרון האיטלקי (לקומדיה דל'ארטה), לנוכחותה של איטליה בעיתונות הצרפתית, לרומנטיזם, לנוסעים הצרפתים לוונציה (שלושה כרכים). כן ערך תרגומי נובֵלות של פירנדלו לעברית. היום הוא עמל בקורפוס גדול על יצירתו של פירנדלו.